Summer Help in Math

** Do your children need outside help in math?
Have them take a free placement test
to see which skills are missing.

Wednesday, December 28, 2011

Paper declines to inform voters about critical school-district election issues

By Laurie H. Rogers

This article is second in a series of articles regarding media coverage of public education. This article and its predecessor in the series show that Spokesman-Review coverage of the 2011 school-board election in Spokane was biased in favor of a particular candidate and a particular agenda.

On Sept. 28, I filed a Public Disclosure Commission complaint regarding election activity in 2009 and 2011 by Spokane Public Schools administrators, board directors, (new school board director) Deana Brower, and bond and levy advocacy organization Citizens for Spokane Schools (CFSS).

According to Washington State law, articulated in RCW 42.17.130, school district employees and school board directors are prohibited from using public resources to promote – directly or indirectly – elective candidates or ballot propositions such as bonds and levies. This is what RCW 42.17.130 says, in part:

“No elective official nor any employee of his [or her] office nor any person appointed to or employed by any public office or agency may use or authorize the use of any of the facilities of a public office or agency, directly or indirectly, for the purpose of assisting a campaign for election of any person to any office or for the promotion of or opposition to any ballot proposition. Facilities of a public office or agency include, but are not limited to, use of stationery, postage, machines, and equipment, use of employees of the office or agency during working hours, vehicles, office space, publications of the office or agency, and clientele lists of persons served by the office or agency.”Public records show that Spokane Public Schools appears to have used public resources to campaign for the 2009 bond and levy (in schools and elsewhere); worked with CFSS on the promotion of ballot propositions; and allowed the use of public resources to promote Deana Brower’s board candidacy.

On Oct. 11, I sent The Spokesman-Review (SR) a Letter to the Editor that described the PDC complaint. Opinion page editor Bert Caldwell acknowledged receipt of my letter, and I later also received a confirmation phone call from a newspaper staff member. Caldwell never printed my letter, but he did forward the letter to education reporter Jody Lawrence-Turner.

The SR sat on the PDC complaint. On Oct. 19, the ballots for the general election were mailed. It wasn’t until Oct. 25, two weeks after I sent the SR my letter and nearly a week after the ballots were mailed, that the SR finally published a single passing comment about the PDC complaint. In this comment, the SR declined to credit me or my letter for the information, gave the district and Brower a free pass, declined to explain the issues surrounding the law in question, and again used much of the space to make an unsupported insinuation against board candidate Sally Fullmer.

Asked in public about his … uh … redirecting of my letter, Caldwell said it “became news” once he sent it to Lawrence-Turner. I’m sure my jaw dropped. At other newspapers, this kind of activity would have led to disciplinary action or firings. Proper attribution of a source is a must-do for any writer. Reputable media do not mix opinion pages and news pages.

The PDC called Nov. 8 to say that, after reviewing the complaint, it was launching a formal investigation of the district’s activity during the 2009 and 2011 elections. This is a big deal. Spokane Public Schools spends a half-a-billion dollars a year and employs more than 3,200 people. Board candidate Brower and city council candidate Ben Stuckart likely benefited from what appears to be illegal district activity on their behalf during the 2011 election. Following is a brief description of some of the 2011 activity.

During the 2011 election, the president of the teachers union wrote columns endorsing Brower, Stuckart and city council candidate Joy Jones. The columns were published in September and October in a local publication called KIDS Newspaper. The district distributed the KIDS Newspaper to each elementary school, where copies were handed out to each elementary school student. The district also provided copies to the public in school offices and at the downtown office.

Facing criticism of these actions, the union president and a district representative acknowledged that the distributions shouldn’t have happened, but by then, the newspapers were delivered and the damage was done. Final results of the Brower/Fullmer and Stuckart/Hession races were so close (a difference of 1.09% and .60% respectively), the district’s distributions of the union endorsements could well have pushed Brower and Stuckart into the win.

What has the SR said about the PDC’s decision to formally investigate these and other district election activities? To the best of my knowledge, nothing.

At a Nov. 10 Breakfast for Community Leaders, Superintendent Nancy Stowell praised the SR’s Lawrence-Turner. Holding up a newspaper, Stowell said, “This is the wonderful work of Jody Lawrence-Turner, who really keeps looking for the good stories, the wonderful things that are happening with our young people.”

Meanwhile, the SR continues to promote the school district. On Nov. 29, it promoted the district’s proposed 2012 levy in a full-page display called “Anatomy of a Levy.” This display looks and reads like an advertisement – on the front page, no less. There was no accompanying article, no questioning and no alternate view.

On Dec. 15, the SR said Stowell had announced she would retire, effective June 2012. The SR didn’t explain why her announcement came just five months after board directors unanimously renewed her contract. It didn’t mention the PDC investigation or any benefits Stowell might receive in retirement.

Stowell walked away from a freshly inked contract and a near quarter-of-a-million-dollar salary because, according to the SR, she wants to cook, speak French and play the piano. There was no real reporting on a superintendent who unexpectedly announced her retirement in the midst of an investigation by the Public Disclosure Commission.

Note from Laurie Rogers: This is Part 2 of a series of articles on local education coverage. The third article in this series will discuss district and union political agendas, and district employee rights. This series articulates part of the reason Spokane needs a new print news source. –

Please note: The information in this post is copyrighted. The proper citation is:

Rogers, L. (December 2011). "Paper declines to inform voters about critical school-district election issues." Retrieved (date) from the Betrayed Web site:  

Sunday, December 25, 2011

Paper pursues a political agenda as it accuses teacher of pursuing a political agenda

By Laurie H. Rogers

It’s dangerous to be away. I briefly left the country a few weeks ago, and while I was gone, the district superintendent announced her retirement and The Spokesman-Review (SR) launched what I see as a media “lynching” of a local high school teacher.

Did you read about the attack on Jennifer Walther, an Advanced Placement English teacher at Ferris High School in Spokane, WA? Are you shocked by the newspaper’s biased coverage? I’m not shocked. Nowadays, the SR doesn’t bear much resemblance to the newspapers I’ve enjoyed reading. Smaller, thinner and nastier, it contains less content, less local news and more ads. Often biased, incomplete or hypocritical, the paper tolerates questionable material that fits an editorial agenda.

I'm an avid newspaper reader, but I canceled the SR in 2008 when it kept quoting unsubstantiated rumors from the ex-boyfriend of the daughter of vice-presidential candidate Sarah Palin. Things have not improved since then.

Now, the SR is using its bully pulpit to accuse Walther of doing something the SR appears to do nearly every day of the week – pursue a biased political agenda. Evidence suggests that, rather than stand up for this teacher, the school district and teachers union initiated or are assisting with the pile-on.

At no point has anyone proved that Walther’s political views led to a biased debate at Ferris High School. Keep that in mind. The SR is accusing Walther of deliberately favoring conservative candidates during the October “Face-Off at Ferris.” This accusation is not supported. View the questions for the school board candidates. They’re good questions. What does a progressive question even look like? Are only conservatives concerned with accountability, transparency, student outcomes, union clout and misspent finances? What a silly notion.

For my Oct. 18 article on the Ferris forum, I painstakingly transcribed the questions from a recording I made. Compare the way I wrote them with the way the SR published them - unattributed - on Dec. 16. The hyphenation, punctuation, parentheses, wording and spelling are the same. Not similar; they are the same. (I didn’t stay for the mayoral debate, so I don’t have the questions for the mayoral candidates. Interestingly, the SR doesn't appear to have published those questions either.)

The SR has refused to discuss or investigate real education issues and refused to report on community complaints or views. Education reporter Jody Lawrence-Turner has provided little real coverage of the district’s failure to provide sufficient instruction in math or grammar; of the district’s parsed data; or of alleged district violations of law, district policy and the Collective Bargaining Agreement. She has failed to adequately report on the decades of complaints nationally about the math curricula that are still used in Spokane; about local college remedial rates in math; the students’ lack of academic skills; the real reasons for the high rates of youth unemployment; the wasted taxpayer dollars in Spokane Public Schools; the burgeoning district budget; or the fears harbored by many teachers.

Instead, the SR complains mildly about district salaries. It suggests that “math is hard,” that everything is good, that more money is required, and that struggling kids probably have dyscalculia.

During the 2011 school board campaign, the SR could have stepped up its game. Instead, while refusing to engage in the slightest bit of reflection, criticism or investigation of the school district, the SR editorial board joined the teachers union in endorsing Deana Brower, co-chair of bond and levy advocacy organization Citizens for Spokane Schools. In its articles and editorials, the SR continually gave Brower glowing coverage while portraying candidate Sally Fullmer in a false and unfavorable light. The SR made unsupported insinuations about Fullmer without giving her the opportunity to defend herself.

On Oct. 28 (online) and Oct. 30 (in print and online), the SR published and republished a Letter to the Editor that made an unsupported accusation against Fullmer, using language that should have been rejected as potentially libelous. “That one got by us,” editor Bert Caldwell later told an audience when I asked about it. Fullmer, who was sitting next to me that day, received no apology from Caldwell, nor barely a glance. Caldwell rejected any idea of a retraction or clarification.

As of Dec. 26, the letter still sits on the SR Web site, still “getting by them.”

Meanwhile, the SR also has refused to properly inform the public about the Public Disclosure Commission’s decision to formally investigate the school district regarding election activity in 2009 and 2011. At issue in my PDC complaint is activity involving Superintendent Nancy Stowell, certain district administrators and board directors, Citizens for Spokane Schools, and (then board candidate) Deana Brower.

Note from Laurie Rogers: This is Part 1 of a series of articles on local education coverage. The next article in this series will discuss the PDC complaint and the superintendent’s recently announced retirement. This series articulates part of the reason Spokane needs a new print news source. –
Please note: The information in this post is copyrighted. The proper citation is:
Rogers, L. (December 2011). "Paper pursues a political agenda as it accuses teacher of pursuing a political agenda." Retrieved (date) from the Betrayed Web site: